Stendinio modeliavimo istorija

Tikslūs stendiniai technikos objektų modeliai (ang. fine scale models) labai retai kada konstruojami natūralaus dydžio (kai kada naudojami muziejuose ar išorinei reklamai) ar padidinti  - tai labiau išimtys. Pramoniniai rinkiniai, už priimtiną masiniam pirkėjui kainą siūlantys tikslų modelį, kaip taisyklė, lengvai telpa pirkėjo namuose ar net ant delno (labai patogu, kai galvojama apie kiek didesnes modelių kolekcijas). Žaislų industrijai pradėjus gaminti technikos pavyzdžių modelius - teko aptikti žinių apie JAV firmą „Lionel", jau 1912-1914 m. gaminusią 24 kartus sumažintų pirmųjų automobilių modelius, varomus elektros varikliais - kilo poreikis mažinimo mastelius standartizuoti. Ir JAV, ir Anglijoje 1920-1930 metais paplito įvairių sumažintų mašinų modeliai (dažnai ir veikiantys). Labai populiariu tapo „3/8 colinis mastelis", t.y. 32 kartus sumažintas modelis, kai 3 coliai modelyje atitinka 8 pėdas (viena pėda- 304,8 mm) tikrame prototipe. Toks dydis labai tiko tuometinei žaislų pramonei ir dažnai buvo vadinamas „standartiniu dydžiu (ang. standard size), o tokio dydžio geležinkelių modelių vėžės plotis - „Gauge 1". Būtent geležinkelių modeliai ir paskatino gamintojus standartizuoti savo gaminių mastelius. Čia lyderiavo JAV ir Britanija, todėl mažinimo santykiai buvo nustatomi colinėje sistemoje. Kartais tekdavo atsižvelgti į metrinę sistemą naudojančių šalių tradicijas - taip buvo standartizuoti veikiančių geležinkelių mažinimo masteliai 0 („nulinis" arba „O" - M 1:43,5) ir du kart smulkesnis HO („half 0" - M 1:87).
Bet veikiantys modeliai buvo nepigūs ir negalėjo tapti pasiekiami visiems norintiems. Žaislų industrija ieškojo masiško produkto masiniam vartotojui. Tam labiau tiko nedideli, neveikiantys ir, žinoma, gerokai pigesni stendiniai modeliai. Tuo metu mažiausias modelių mastelis, kuris paplito pramonėje, buvo 6 pėdas mažinti iki 1 colio, t.y. 72 kartus (pėdoje yra 12 colių, šešiose pėdose - 72 coliai). Buvo naudojami ir tokie mažinimai:
-„1/4 (quater) inch scale", kai 4 pėdos buvo verčiamos vienu coliu (M 1:48);
-„1/2 (half) inch scale", kai 2 pėdos buvo verčiamos vienu coliu (M 1:24).
„1/5" (M 1:60) ir „1/3" (M 1:36) masteliai nepaplito. Mažesni (1/96 ir 1/144) bei didesni (1/18 ir 1/12) stendinių modelių masteliai išpopuliarėjo vėliau.
Plastikinių rinkinių gamybos pradininkai Britanijoje buvo „The Lines Bros, Ltd." Priklausantis ženklas FROG, kuris nuo 1936 m. pabaigos pradėjo 72 kartus sumažintų neskraidančių orliavių modelių detalių rinkinių iš celiuliozės gamybą (serija buvo vadinama FROG PENGUIN - kad skirtųsi nuo anksčiau pradėtų gaminti skraidančių modelių rinkinių FROG - „Flies Right Off the Ground"). Karo metais plastikas buvo naudojamas tik strateginiams tikslams - gal rinkiniai buvo skirti RAF (ang. Royal Air Forces) personalui mokyti, gal gamyba nevyko, - bet po karo serijos gamyba tęsėsi iki 1949. Nuo 1955 m. FROG pradėjo lieti surenkamus šio dydžio modelius iš polistirolo (beje paskutinį sukonstravo 1976 m.).
Tačiau modelių iš polistirolo pradininke  Britanijoje tapo „Airfix", įkurta dar 1939 m. ir pradžioje gaminusi tuščiavidurius guminius žaislus, su kuo ir siejamas firmos pavadinimas - oro fiksavimas žaislo viduje (ang. air fix). 1940 m. traktorius gaminančios kompanijos paprašyta, „Airfix" pagamino ir vėliau masiniam pirkėjui pateikė celuloidinį surenkamą traktoriaus modelį (įdomu tai, kad modelis kainavo vos 2 šilingus). 1953 m. „Airfix" pradėjo 72 kartus sumažinto legendinio naikintuvo „Spitfire" iš polistirolo gamybą.

 

 

 

 

 

 

\Populiaraus mažnimo mastelio 1/72 pradininkai - britų FROG, tačiau „tikrų" plastikinių (pagamintų iš polistirolo) modelių gamybos pradininkai buvo amerikiečiai. „Hawk Inc.", jau maždaug nuo 1920 m. gaminusi 1/48 mastelio „medinukus", 1933 m. pagamino pirmą celuloidinį nesurenkamą modelį, o tuoj po karo, - 1946 m. - išleido pirmą lėktuvo modelio detalių rinkinį iš celuloido. 1949 m. „Hawk" modelių liejimui jau naudojo polistirolą. Teko aptikti 1949 m. laidos „Lockheed Constellation L-749" 12 detalių (plius 2 stovo dalys) „Hawk" firmos modelio nuotraukų. Firma ABC polistirolinius modelius pradėjo lieti dar metais anksčiau. Tačiau amerikiečiams žymiai sunkiau sekėsi standartizuoti mastelius, nors patys pirmieji buvo pagaminti M 1:48. Kiek vėliau plastikinių modelių rinkoje karaliuati pradėjo įvairaus mastelio modeliai - kad „gražiau" tilptų į kelių standartinių dydžių dėžutes. Tokios bėdos slėgė „Revell Inc." (įkurta 1943 m. Venice, Kalifornija), kuri pirmą surenkamą automobilio modelį išleido dar 1947 m., o nuo 1953 m. pradėjo ir aviacijos technikos modelių gamybą. 1945 m. Čikagoje savo veiklą pradėjo „Monogram Models" (kol kas neteko aptikti žinių apie pirmuosius šios firmos orlaivių modelius). Jau 1952 m. pirmuosius savo aviacinius modelius pagamino 1950 m. įkurta „Aurora", bet jų modeliai dažnai buvo labai supaprastinti (ir kartu labai pigūs - kartais 1/48 mastelio modelio didmeninė kaina buvo tik 25 centai). Vėliau išleido ir 1/72 mastelio modelių, bet be meilės šiai veiklai ypatingų pasiekimų modeliavimo rinkoje nepasiekė.
Nuo 1956 m. pradėjo veikti „Revell" padalinys Vakarų Vokietijoje, 1958 m. savo veiklą pradėjo ir Rytų Vokietijos KVZ (vėliau „VEB Plasticart"). Maždaug 1962-1963 m. pirmuosius surenkamus lėktuvų modelius iš polistirolo pradėjo lieti Sovietų Sąjungos įmonėlė „Junyj Technik" (vienas pirmųjų - neskaitant stovo, iš 16 detalių, - 1/120 mastelio IL-62) bei lenkai, įsigiję porą senų 1/72 mastelio „Airfix" SR-53 ir S-55 modelių formų. Apie plastikinių modelių gamybos pradžią Čekoslovakijoje informacijos nedaug - nuo 1970 metų Kovozavody Prostejov pradėjo masinę (viso pagamino virš milijono kopijų) labai vykusio L-29 (M 1:72) gamybą.