Naujienos

Sveikiname Edmundą Ganusauską


Lietuvos aviacijos muziejaus kolektyvas sveikina gimimo dienos proga (1945 m. lapkričio 14 d.) žurnalistą, aviatorių, knygų apie aviaciją autorių Edmundą Ganusauską.






Lauko aerodrome nufotografuotas aviatechnikas Edmundas Ganusauskas šalia žemės ūkio paskirties lėktuvo „An-2". E. Ganusauskas gimė 1945-11-14 Spandotų kaime, Raseinių apskrityje. Aviatorius E. Ganusauskas vėliau dirbo lėktuvų „Li-2", „An-24", „Tu-124", „Tu-134" borto mechaniku, žurnalistu.

 



LR Seimo pirmininko Viktoro Pranckiečio vizitas


Šiandien Lietuvos aviacijos muziejuje lankėsi LR Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis. Drauge su muziejaus direktoriumi Mindaugu Kavaliausku ir muziejaus kolektyvu svečiai apžiūrėjo ekspozicijas bei neseniai edukaciniam užsiėmimui „Pirmieji Lietuvos karinės aviacijos žingsniai" paruoštą parodą. Susitikimo metu su Lietuvos aviacijos veteranų klubo nariais, Kauno Aleksoto bendruomene bei kitais į susitikimą atvykusiais lankytojais buvo aptarti šių dienų aktualūs klausimai apie aviacijos raidą Lietuvoje, S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo ir Lietuvos aviacijos muziejaus ateities vizijas, muziejaus tarpusavio bendradarbiavimą su Kauno miestu. Dėkojame Seimo Pirmininkui už parodytą dėmesį aviacijos muziejui ir šiltus žodžius, lauksime apsilankant vėl.

Nuotraukas rasite čia.



Lapkritį Lietuvos aviacijos muziejuje – edukacinė programa, paroda ir paskaita LK Karinių oro pajėgų 100-mečio tema


Lietuvos aviacijos muziejuje pradedama nauja edukacinė programa - „Pirmieji Lietuvos karinės aviacijos žingsniai", skirtą jaunesniojo ir vyresniojo mokyklinio amžiaus moksleiviams bei suaugusiems. Šio edukacinio užsiėmimo tikslas - supažindinti dalyvius su Lietuvos tarpukario karo aviacijos istorija, aviacijos vaidmeniu laisvės kovose bei aviacine technika.

Edukacinę programą papildo specialiai Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų šimtmečio proga Lietuvos aviacijos muziejaus parengta paroda „9 priežastys tapti karo lakūnu" tarpukario Lietuvoje (1919-1940)", kurioje iš skirtingų perspektyvų pasakojama Lietuvos tarpukario karo aviacijos istorijos raida, nuo 1919 m. iki 1940 m., supažindina lankytojus su kariniais veiksmais, naudotais orlaiviais, garsiais to meto konstruktoriais bei aviatorių kasdienybe. Edukacinę programą papildančioje parodoje - memorialinės Br. gen. inž. Antano Gustaičio aviacinės pirštinės, lėktuvų sraigtai ir kitos tarpukario Lietuvos aviacijos retenybės. Edukacinis užsiėmimas skirtas 4-12 klasių moksleiviams,registracija vyksta nuo lapkričio 12 d. pagal rezervacijas. Vieno užsiėmimo trukmė - iki 60 min.

Trečiadienį, lapkričio 27 d. 16 val. Lietuvos aviacijos muziejuje (Veiverių g. 132, Kaunas) vyks atvira paskaita „Lietuvos karo aviacija. Lemiami mūšiai laisvės kovose 1920 metais", kurią skaitys Dr. Valdas Rakutis, „Kauno tvirtovės parkas" direktorius. Paskaita nemokama ir atvira visiems. Paskaita bus gyvai transliuojama feisbuko paskyroje @AviacijosMuziejus.


Pasiteiravimai ir registacija edukacijoms: edukacijos@lam.lt, 8~37 390 357.
Edukacinės programos kaina - 12 Eur ir lankytojų bilietai.

 

„Mirusiems lakūnams atminti“


Kauno S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo teritorijoje, greta Lietuvos aviacijos muziejaus yra Lietuvos aviatorių memorialas, kuriame įamžintas mūsų aviatorių atminimas. Atminimo lentelėmis čia pagerbti ir sovietų valdžios represuoti Lietuvos Sakalai, kurių palaidojimo vietos nėra žinomos. Tradiciškai Lietuvos aviacijos muziejuje yra minima mirusiųjų pagerbimo diena - Vėlinės.


2019 m. spalio 31 d. 15 val. buvo uždegtos Vėlinių žvakutės, skaitomos amžinybėn išėjusių aviatorių pavardės. 

 

Helovino nakties tamsoje Lietuvos aviacijos muziejaus lankytojus sutiks „juodųjų dėžių“ paslaptys


Ketvirtadienį, spalio 31 d. Lietuvos aviacijos muziejus kvietė į helovino programą „Juodųjų dėžių paslaptys", kurios metu vyko teminės ekskursijos apie lemtingus muziejaus eksponatų skrydžius, šviečiančių piešinių paroda, orientavimosi varžytuvės.
„Juodoji dėžė" - šiuolaikiniuose keleiviniuose, transportiniuose ir kariniuose orlaiviuose montuojamas įrenginys, įrašantis pokalbius tarp įgulos narių ir oro eismo vadovų, ir skrydžio parametrus. Šis įrenginys aviakatastrofų atveju neretai lieka vienas iš nedaugelio informacijos apie nelaimės aplinkybes šaltinių. Nežiūrint savo pavadinimo, „juodosios dėžės" yra helovino moliūgų spalvos - oranžinės, kad gelbėtojams būtų lengviau aptinkamos. Kartais „juodosios dėžės" - nerandamos arba jose informacija tampa nepasiekiama, todėl aviacijos istorija - pilna paslapčių.
Helovinas - šventė, vykstanti spalio 31 d.. JAV šios šventės metu vaikai įprastai dėvi specialius kostiumus ir vaikšto po žmonių namus, sakydami: „Pokštas arba saldainis". Helovinas švenčiamas daugelyje Vakarų šalių, o mūsų šalyje ši šventė sparčiai populiarėja.

Šio renginio metu, visi atvykę galėjo išvysti šiurpą keliančius ir tamsoje šviečiančius Kauno Antano Martinaičio dailės mokyklos mokinių piešinius bei figūras, apžiūrėti šviečiančius moliūgus, taip pat vyko ekskursijos po muziejų „Juodųjų dėžių paslaptys", pasakojančios apie muziejuje saugojamus eksponatus ir jų lemtingas istorijas. Lankytojai aplankė nelabųjų ir vaiduoklių pamėgtus muziejaus kampelius, o išalkusiųjų Helovino naktį vedė į aviacijos muziejaus lauko teritoriją, kurioje gardžiai kvepėjo moliūgų blynai ir mėtų arbata. Visi nebijantys tamsos, galėjo dalyvauti naktiniame orientaciniame žaidime po muziejų.

ANBO-III sukanka 90 metų!


Nežinomas lakūnas ant lėktuvo ANBO III Nr. 33 prie senojo angaro

ANBO-III (akronimas Antanas Nori Būti Ore) - tai dvivietis, aukštasparnis, mišrios konstrukcijos monoplanas. Lėktuvą sukonstravo A. Gustaitis išėjęs lėktuvų konstravimo mokslus Paryžiuje, Paryžiaus aukštojoje aeronautikos ir mechaninių konstrukcijų mokykloje, kur ir parengė trijų, skirtingos paskirties lėktuvų, projektus: mokomojo ANBO-II, lavinimosi ANBO-III ir žvalgybinio ANBO-IV.


A. Gustaitis pirmiausia ėmėsi lavinimosi serijos lėktuvo gamybos. ANBO-III prototipas Karo aviacijos dirbtuvėse pradėtas statyti Antanui Gustaičiui tapus Aviacijos parko viršininku 1929 m. balandžio 11 d. ANBO-III priskirtinas prie mažesnių treniruočių lėktuvų: sparnų ilgis – 10,55 m ir plotas – 18,2 m2. kaip ir visos ANBO-II, III ir IV šeimos – aukštasparnis parasolio tipo spyrinis monoplanas. Konstrukcija mišri – iš plieninių vamzdelių suvirintas liemens karkasas dengtas audiniu ir duraliuminio skarda. Aliuminio konstrukcijos uodegos plokštumos dengtos audiniu, kaip ir medinės konstrukcijos sparnai.


Jau 1929 m. spalio 5 d. lėktuvo prototipas buvo išvarytas į Kauno aerodromą, bandomajam skrydžiui. Lėktuvą testavo pats konstruktorius drauge su Mokomosios eskadrilės instruktoriumi kpt. Č. Januškevičiumi. Lėktuvas į 1 km aukštį pakilo per 5 minutes, į 2 km – per 12 minučių. Paleidus visą variklio galią, lėktuvas pasiekė 180 km/h greitį.


1929 m. spalio 11 d. Aviacijos viršininkas Įsakyme Aviacijai Nr.87 §4 sudarė komisiją, kuri turėjo visapusiškai išbandyti ANBO-III lėktuvo prototipą. ANBO-III buvo visapusiškai išbandytas ir pripažintas tinkamu ir nuspręsta pradėti lėktuvo serijinę gamybą.

 

(Šaltinis: Gytis Ramoška. ANBO-III – pirmasis serijinis lietuviškas lėktuvas. – Kaunas: „Plieno sparnai“).

 

„LAK-12 – 40“


2019 m. spalio 4 d. kviečiame visus į Lietuvos aviacijos muziejų, kuriame vyks renginys, skirtas sklandytuvo LAK -12 - 40-mečiui pažymėti. 1979 m. gruodžio 21 dieną Pociūnuose buvo išbandytas naujausias, masiškiausias ir labiausiai pavykusios ESAG (Eksperimentinė sportinės aviacijos gamykla) konstrukcijos sklandytuvas LAK-12 "Lietuva". Jų buvo pagaminta apie 230 vnt. Šiais sklandytuvais buvo aprūpinami visi Sovietų Sąjungos sklandymo klubai. Jais skraidė ir daugelio kitų šalių sklandytojai: Anglijos, Australijos, Austrijos, Argentinos, Bulgarijos, Čekijos, Ispanijos, JAV, Lenkijos, Pietų Afrikos, Portugalijos, Slovakijos, Švedijos, Vengrijos, Vokietijos, Naujosios Zelandijos bei kt. Su šiuo sklandytuvu Čekijos sklandytoja Hana Zejdova buvo pasiekusi keturis pasaulio moterų sklandymo rekordus.


Sklandytuvas LAK-12 "Lietuva"  CCCP-602 skrendantis virš Pociūnų aerodromo labai mažame aukštyje.

Nuotrauka iš Lietuvos aviacijos muziejaus fondų.


99-osios karo lakūno, ltn. Juozo Kumpio žūties metinės


Minime 99-ąsias  karo lakūno, ltn. Juozo Kumpio mirties metines, kuris žuvo vykdydamas karinę užduotį. 1920 m. spalio 04 d. gavęs užduotį surasti į lenkų apsuptį Varėnos prieigose patekusį šarvuotą traukinį „Gediminas“ ir jį bombarduoti, kad juo nepasinaudotų priešai. Užduotį pavesta atlikti šešių lėktuvų eskadrilei, tačiau kylant sudužus ltn. Gustaičio pilotuojamam lėktuvui likusią operaciją vykdė tik penki lėktuvai. Dim. Kpt. Simas Stanaitis prisimena kaip bombardavimo metu buvo numuštas ltn. J.Kumpio lėktuvas:

1919 metais pirmieji mūsų lėktuvai, pilotuojami vokiečių lakūnų, aktyviai dalyvavo kovose su bolševikais. Tų metų lapkričio mėnesį mūsų kariuomenė sumušė Bermonto dalinius prie Radviliškio. Paimtas gausus karo grobis, tarp jų nemažai ir aviacinės technikos. Netrukus, tarpininkaujant Santarvininkų komisijos pirmininkui prancūzų generolui Niessel'iui, vokiečiai grąžino dalį karinės technikos, kurią buvo spėję išvežti iš Lietuvos. Taigi 1920 metais mūsų lėktuvų parkas labai išaugo. Sustiprėjusi aviacija, o jos pagrindą tuo metu sudarė su manimi baigę mokyklą jauni lakūnai, susirėmė su lenkais kaip lygūs su lygiais.

Tais metais gana dažnai tekdavo skristi į frontą Vilniaus kryptimi. Taip spalio 4 dieną gavom užduotį sunaikinti Varėnos stotyje stovėjusį lenkų užgrobtą mūsų šarvuotą traukinį „Gediminas“. Puolimui paruošiami penki lėktuvai, apginkluoti kulkosvaidžiais, bombomis ir granatomis. Eskadrilės vadas išaiškino užduotį ir mes pakilome. Buvo 10 valanda ryto. Priekyje skrido J. Kumpis ir J. Pranckevičius, jam iš kairės V. Šenbergas ir aš (tuo metu dar skrisdavau žvalgu), iš dešinės A. Stašaitis antro žvalgo neatsimenu). Priartėjome prie Varėnos geležinkelio stoties. Sekame vado lėktuvą, matome, kaip jis iššovė raudoną raketą. 400 metrų aukštyje išsirikiuojame vienas paskui kitą ir smingame į stotį, kurioje matau vagonus, garvežį, kariškas gurguoles. Išsiimu iš dėžės bombą ir replėmis ištraukiu kaištį. Persisvėręs per bortą, laukiu, kada išmes bombą pirmasis lėktuvas, kada ateis mano eilė. Tuo metu išgirstu, kaip kulkos kapoja mūsų lėktuvo drobę, bet galvoti apie tai nėra kada – apačioje jau matau bombų sprogimų sukeltus dulkių debesis. Tuo metu variklis prityla, lėktuvas stabteli ore, aš paleidžiu savo krovinį ir čiumpu kitą bombą. Tuo metu aiškiai girdžiu kulkosvaidžio kalenimą, o pasilenkęs pastebiu ir žybsintį jo vamzdį. Dar išmetu keletą granatų. Dabar užleidžiame savo vietą kitam lėktuvui, o aš, matydamas apačioje lenkų kulkosvaidininkus, taip pat pasidarbuoju su kulkosvaidžiu. Paskui vėl užskrendame, vėl mėtome bombas. Viskas kartojasi keletą kartų. Paskutiniojo užskridimo metu, rodos, esame žemiau nei 200 metrų aukštyje. O kulkosvaidžių kulkos vis spragsi aplinkui. Viena iš jų net pataikė į prieš mus buvusį spyrį ir jo skeveldros atsimušė man į veidą. Pagaliau visos bombos išsvaidytos (kaip gaila, kad mūsiškis LVG C VI taip mažai jų tegali paimti), kulkosvaidžio diske belikę keli šoviniai. O lenkų kulkosvaidininkai nerimsta, ore tikras pragaras. Reikia grįžti namo. Šarvuoto traukinio sunaikinti nepavyko (vėliau, jau grįždami pastebėjome jį paslėptą miškelyje). O lenkai mus Varėnoje pasitiko sustiprintais spec. kulkosvaidininkų daliniais. Matyt apie mūsų ruošiamą skrydį buvo pranešę jų šnipai. Žinome, kad Stašaitis ir Kumpis dar turi nuskristi į Vilnių, o mes grįžtame į Alytų. Kai nusileidome, pastebėjome, kad mūsų lėktuvas sukapotas kaip rėtis – suskaičiavome 47 kulkų padarytas skyles. Pasijutome, lyg antrą kartą gimę. Deja, ne visiems taip sekėsi. Vėliau sužinojome, kad lenkai peršovė J. Kumpį. Jo žvalgui Pranckevičiui šiaip taip pavyko nutupdyti lėktuvą. Netrukus, spalio 10 dieną Juozas Kumpis mirė.

Palaidojome Juozą Kumpį jo tėviškėje Šiauliuose. Šiaulių miesto senosiose kapinėse.

Archyvas

2019-11 2019-10 2019-09 2019-08 2019-07 2019-06 2019-05 2019-04 2019-03 2019-02 2019-01 2018-12 2018-11 2018-10 2018-09 2018-08 2018-07 2018-06 2018-05 2018-04 2018-03 2018-02 2018-01 2017-11 2017-10 2017-09 2017-08 2017-07 2017-06 2017-05 2017-04 2017-03 2017-02 2017-01 2016-12 2016-11 2016-10 2016-09 2016-08 2016-07 2016-06 2016-05 2016-04 2016-03 2016-02 2016-01 2015-12 2015-11 2015-10 2015-09 2015-08 2015-07 2015-06 2015-05 2015-04 2015-03 2015-02 2015-01 2014-12 2014-10 2014-09 2014-08 2014-07 2014-06 2014-05 2014-04 2014-03 2014-02 2014-01 2013-12 2013-09 2013-07 2013-06 2013-04 2013-03 2013-02 2013-01 2012-12 2012-09 2012-08 2012-05 2012-04 2012-03 2012-01 2011-12 2011-11 2011-09 2011-07 2011-06 2011-03 2010-10 2010-08