12 09 | Paroda ANBO DĖLIONĖ. ANBO-IV (41) brėžinių šviesoraštinės kopijos

  • 12 09 | Paroda ANBO DĖLIONĖ. ANBO-IV (41) brėžinių šviesoraštinės kopijos
2021-12-02

Lietuvos karo aviacijos viršininko, brigados generolo Antano Gustaičio žvalgybinio lėktuvo ANBO-IV (41) brėžiniai (šviesoraštinės kopijos) yra unikalūs. Jie 2006 metais pripažinti nacionalinės reikšmės dokumentinio paveldo objektu ir įtraukti į UNESCO programos „Pasaulio atmintis“ Lietuvos nacionalinį registrą. Šie šviesoraščiai pagaminti XX a. IV deš. –  yra vienintelis žinomas išlikęs vientisas brėžinių komplektas. Šie brėžiniai buvo naudojami kaip originalai lėktuvų serijinei statybai.

Iš viso Lietuvos aviacijos muziejuje saugomas 387 brėžinių komplektas ANBO-IV (41) lėktuvui pastatyti. Šiai dienai Lietuvos kultūros tarybos finansuojamo projekto rėmuose 92 brėžinių kopijos yra pilnai restauruotos. Nuo 2016 metais prasidėjusio restauracijų ciklo, jau yra ištirti ir restauruoti sparnų spyrių, važiuoklės, sparno, kilio, motoro, posūkio vairo, dalis benzino sistemos brėžinių. 2021 metais lėktuvo restauruotų brėžinių kopijos visuomenei buvo pristatomos jau trečią kartą. Parodoje demonstruojami atrinkti septyni restauruoti mažiausio formato brėžiniai, kurie padeda atkurti bendrą lėktuvo konstrukcijos schemą.

Nuotrauka: Mato Laužadžio

Šį beveik keturių šimtų šviesoraščių rinkinį nuo sunaikinimo, prasidėjus sovietų okupacijai, išsaugojo pats A. Gustaitis, kuris jas perdavė savo broliui Kazimierui, kad paslėptų jų gimtojoje sodyboje Obelinės kaime (netoli Marijampolės). Vėliau šias kopijas brolis perdavė muzikologui, Lietuvos aviacijos istorijos tyrinėtojui Vytautui P. Jurkštui. O iš jo našlės 1993 m. jas įsigijo Lietuvos aviacijos muziejus. 

Savo laiku A. Gustaičio konstrukcijos žvalgybinis lėktuvas ANBO-IV savo techninėmis ir taktinėmis savybėmis viršijo daugelio Europos valstybių analogiškos paskirties lėktuvus. Tai buvo vienas žymesnių naujai atgimusios Lietuvos valstybės techninių pasiekimų. Lietuva vienintelė iš mažųjų Europos valstybių sugebėjo gaminti serijomis savos konstrukcijos kovinius lėktuvus. 1934 metais gen. A. Gustaitis, majoras Juozas Namikas, pulkininkas leitenantas Jonas Liorentas, kapitonas Romualdas Marcinkus, majoras Jonas Mikėnas ir mechanikas Kazys Rimkevičius atliko trijų ANBO-IV lėktuvų grandies istorinį skridimą po 12 Europos sostinių. Šis žygis išgarsino neseniai atsikūrusios Lietuvos valstybės vardą – tokia maža ir jauna šalis, o jau skraidė savo konstrukcijos ir gamybos lėktuvais.

Parodos partneriai: Lietuvos kultūros taryba, Prano Gudyno restauravimo centras

2021 m. gruodžio 9 d. atidaroma paroda, planuojama, veiks iki 2022 m. gegužės 1 d.  Šiuo metu muziejus dėl prasidėjusios rekonstrukcijos lankytojų nepriima, tačiau parodos lankytojai muziejuje priimami pagal išankstines rezervacijas tel. 8 606 97033, komunikacija@lam.lt.

Po naujų metų parodos tema vyks organizuotos edukacijos, ekskursijos moksleiviams ir suaugusiems. Sekite naujienas.