Kitus metus Lietuvos Respublikos Seimas yra paskelbęs ANBO ir Lietuvos aviacijos kūrėjų metais: bus minimas brig. gen., aviakonstruktoriaus Antano Gustaičio kurto lėktuvo ANBO-I 100-metis. Ta proga Lietuvos aviacijos muziejuje kaip niekada daug darbų, susijusių su būtent šia Lietuvos aviacijos istorijos tema.
ANBO-41 lėktuvo modelis
Ruošiantis 2025-iesiems, Lietuvos aviacijos muziejus daug dėmesio skyrė ANBO istorijos puslapiui. Muziejaus pareiga, kaip žinia, yra saugoti reikšmingus aviacijos artefaktus ir juos puoselėti, pristatant visuomenei ir ugdant ją pažinti savo istoriją. Lietuviški brig. gen. A. Gustaičio kurti lėktuvai ANBO-IV tarpukario Europoje buvo vertinami kaip vieni iš geriausių savo klasėje. Su trijų tokio tipo lėktuvų grandimi A. Gustaitis, mjr. Juozas Namikas, pulkininkas ltn. Jonas Liorentas, kpt. Romualdas Marcinkus, mjr. Jonas Mikėnas ir lėktuvų mechanikas Kazys Rimkevičius atliko istorinį skridimą 1934 metais, aplankydami Europos sostines, garsindami jose Lietuvos vardą, stebindami, kad tokia maža, neseniai atsikūrusi valstybė jau skraido savos gamybos ir gana aukštos klasės lėktuvais.
Lietuvos aviacijos muziejuje šiais metais buvo pristatyta specialiai šiam skrydžiui skirta paroda „Aplink Europą – ANBO!“, kurios metu lankytojai galėjo pamatyti Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai finansuojant muziejaus įsigytą lėktuvo ANBO-41 modelį. Šis fizinis modelis, kurio sparnų mojis – apie 3,3 metro, yra vienas aukščiausių tarpukario Lietuvos aviacijos technikos pasiekimų, vienas iš patikimiausių ir galingiausių lietuviškos konstrukcijos orlaivių. Minint ANBO skrydį per Europą, šis modelis reikšmingai prisidėjo prie parodos vertės ir išskirtinumo, sulaukė daug lankytojų dėmesio.
Arkadijaus Kazlausko kurtą lėktuvo ANBO-41 modelį retenybe galima vadinti dėl keleto priežasčių. Nors ANBO Lietuvos aviacijos istorijoje suvaidino svarbų vaidmenį, garsino šalies vardą visoje Europoje, išlikusių artefaktų, šiandien galinčių liudyti tą didingą mūsų praeities laikotarpį nėra daug, todėl kiekvienas ANBO istoriją menantis objektas yra nepaprastai reikšmingas. Toks 1:4 mastelio modelis rinkoje vienintelis, neskaitant Vytauto Didžiojo Karo muziejuje saugomo vienintelio išlikusio ANBO-I. Šis ANBO-41 modelis padeda visuomenei pristatyti A. Gustaičio eros pasiekimus, todėl savo vietą atras ir atsinaujinusioje muziejaus ekspozicijoje, kuri duris atverti turėtų kitais metais.
ANBO-IV brėžiniai
Vykdydamas savo saugojimo ir istorijos puoselėjimo misiją, muziejus toliau tęsė lėktuvų ANBO-IV (ANBO-41) brėžinių restauravimo, jų sąlygų gerinimo darbus. Šie brėžiniai – unikalios A. Gustaičio žvalgybinio lėktuvo šviesoraštinės kopijos, pripažintos nacionalinės reikšmės dokumentinio paveldo objektu ir įtrauktos į UNESCO programos „Pasaulio atmintis“ Lietuvos nacionalinį registrą. Tai vienintelis išlikęs vientisas brėžinių komplektas, naudotas lėktuvų ANBO-IV statybai. Šiandien pagal šiuos brėžinius būtų įmanoma atstatyti lėktuvus.
Dėl kopijų įplyšimų, lenkimo raukšlių, išblukimo, susibangavimo nuo drėgmės ir kitų defektų buvo būtina jas restauruoti, todėl, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai finansuojant, Lietuvos aviacijos muziejus kreipėsi į Vilniaus universiteto bibliotekos Dokumentinio paveldo išsaugojimo skyrių. Buvo atlikti restauravimo darbai ir dabar muziejuje saugomos jau geresnės būklės, atnaujintos šių brėžinių kopijos. Jos ne tik reprezentuoja vieną iš svarbiausių Lietuvos aviacijos istorijai laikotarpių, bet ir leidžia susidaryti įspūdį apie legendomis apipinto, tačiau materialiąja prasme prarasto lietuviško lėktuvo ANBO inžinerinę tobulybę. Planuojama, kad restauruoti lėktuvo ANBO brėžiniai virs išsamiu albumu, o remiantis jų vizualiniu kontekstu gaminami suvenyrai, tarp kurių ir magnetukai, kuriuos jau galima įsigyti muziejuje.
Knyga „Skrydis“
Vienas didžiausių 2024-aisiais užbaigtų darbų – Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai finansuojant lietuviškai išleista A. Gustaičio dukros Rasos Gustaitis knyga „Skrydis“, pasakojanti dramatišką lėktuvų ANBO kūrėjo šeimos istoriją. Jautrus pasakojimas apie keturių kartų gyvenimus palietusius įvykius, iš Lietuvos nuvedusius į Ameriką, kupinas ne tik asmeninių prisiminimų, fotografinės medžiagos, bet ir istorinių įžvalgų apie tuos laikus ir juose gyvenusius žmones.
„Per daugiau nei penkiasdešimt žurnalistikos karjeros metų žinojau, kad galbūt ateis laikas, kai norėsiu parašyti asmeninę istoriją apie savo tėvą, 1941 m. pradingusį viename Josifo Stalino kalėjimų. Prieš Raudonajai armijai įsiveržiant į mūsų šalį, jis buvo Lietuvos oro pajėgų vadas. Būdama dukra ir rašytoja, jaučiau pareigą pasidalyti šia istorija. Kada nors.“ (R. Gustaitis, 2024, p. 15)
Ši knyga, kurią galima įsigyti Lietuvos aviacijos muziejuje, yra puiki dovana visai aviacijos bendruomenei artėjančių 2025-ųjų – ANBO metų – proga. Jos pristatymas vyks Ąžuolyno bibliotekoje sausio 15 dieną. Renginio metu į knygos skaitytojus kreipsis pati autorė, prisiminimais ir įžvalgomis apie ANBO laikus ir brig. gen. A. Gustaičio asmenybę bei jo įspūdingą palikimą Lietuvos aviacijos istorijoje dalinsis jo giminaičiai bei aviacijos tyrinėtojai.