Koks eksponatų kelias iki muziejaus ekspozicijų salės? Į muziejus eksponatai patenka įvairiais keliais: dovanojami autorių ar savininkų, randami atliekant tyrimus ar atrandami atitiktinai, nemažai surandami ir po ilgus metus trukusių tikslinių paieškų. Taigi, daugelis muziejų nestokoja ir istorijų, kai eksponatai įdomūs ne tik patys savaime, bet ir pagal tai, kokia yra jų patekimo į muziejaus ekspoziciją istorija. Vienas Lietuvos aviacijos muziejuje saugomų eksponatų – Antrojo pasaulinio karo laikų vokiečių bombonešio variklis – atkeliavo lėktuvo nuolaužas atsitiktinai atkasus 2000-aisiais netoli Šiaulių.
Spėjame, kad muziejuje eksponuojamas variklis DB 603 yra vienas dvimotorio „Dornier Do 217M“ variklių. Nors nėra nustatytas sudužusio orlaivio serijinis ar registracijos numeriai, nėra identifikuoti ir įgulos nariai, tikėtina, kad bombonešis sudužo 1945 metų pradžioje, netoli Šiaulių. Lėktuvas numuštas grįžtant po sovietinių laivų užpuolimo Rygos išoriniame reide (tai buvo vienas pirmųjų valdomų raketų panaudojimo Rytų fronte atvejų). Lėktuvas, manoma, jau buvo pamuštas, todėl skrido žemai ir šviesiu paros metu, kadangi valdomos sklandančios bombos Hs 293A (raketos oras – žemė, vokiečių naudotos nuo 1943 vidurio) buvo valdomos vizualiai, o tam buvo būtinas geras matomumas. Užskridus tiesiai ant prieš dieną išskleistos rusų priešlėktuvinės baterijos buvo lengvai numuštas.
Keista buvo tai, kad lėktuvo nuolaužos, jų net neištyrus, buvo užstumdytos buldozeriais dar neišvykusiais po zenitininkų pozicijų įrengimo. Greičiausiai siekiant nedemaskuoti zenitininkų pozicijos. Nuolaužas rado ūkininkas Saulius Gasparavičius apie 2000 metus, kasdamas naują srutų duobę kiaulidei. Lengvesnes aliuminines dalis pardavė. Variklį išardyti buvo sunku, o neišrūšiuoto metalo niekas nenorėjo pirkti. Kultūros vertybių apsaugos departamentas variklį utilizuoti uždraudė. Su Zoknių bazės technine pagalba variklis į muziejų atgabentas su „Kubane“(tai dar vienas muziejaus istorinis eksponatas!). Vokiečių bombonešio variklis avarijos metu buvo stipriai pažeistas. Tokį jį ir matote.
Lėktuvo propelerio velenas su jo stebulės liekanomis ir varomuoju reduktoriaus krumpliaračiu buvo rasti atokiau, visos liekanos buvo giliai susmigusios į žemę. Aviaciniai dvieiliai 12 cilindrų „Daimler Benz DB 603“ buvo galingiausi skysčiu aušinami vokiški Antrojo pasaulinio karo laikų varikliai, 1942-1945 metais naudoti geriausiuose Vokietijos orlaiviuose. Naikintuvuose Me 410 ir Do 335 naudotų DB 603 versijų galingumas siekė net 2200 AG.
***
Informaciją paruošė muziejininkas-edukatorius Robertas Januškaitis, muziejininkas Remigijus Jankauskas.
Fotorafijos iš LAM ekspozicijos. Nuotraukų autorius Matas Laužadis
Tekstas skelbtas 2021 m. vasario 17 d. Kaunas pilnas kultūros rubrikoje #muziejaustrečiadienis