Pirmasis lietuviškas lėktuvas, kurį 1922 m. sukūrė Jurgis Dobkevičius, įkvėpė kitą aviatorių, Antaną Gustaitį, taip pat realizuoti svajonę ir savo jėgomis sukurti lėktuvus, kuriuos šiandien vadiname vienu žodžiu – ANBO (Antanas Nori Būti Ore)!
ANBO istorija prasidėjo Kaune, kai A. Gustaitis (1898-1941), baigęs Petrogrado Konstantinovo artilerijos mokyklą, prasidėjus I-ajam pasauliniam karui, persikėlė į Kauną, įstojo savanoriu į besikuriančią Lietuvos kariuomenę ir patirtė buvo pasiųstas mokytis į Karo aviacijos mokyklą. Būdamas gabus tiksliesiems mokslams, mokydamasis Aviacijos mokykloje, jis savo kolegoms pats dėstė matematiką. Baigęs mokslus, įgijo inžinerijos leitenanto laipsnį. Taip 1925 m. liepą iš Kauno aerodromo skrydžiui pakilo dar vienas lietuviškas lėktuvas – ANBO-I. Sėkmingai skraidęs lėktuvas paskatino nesustoti ir ilgainiui atsirado kiti ANBO lėktuvų modeliai.
A. Gustaitis buvo imlus ne tik aviacinėje, inžinerinėje, bet ir pedagoginėje, organizacinėje veiklose. Todėl greta lėktuvų kūrimo, sėkmingai kilo karjeros laiptais kariuomenės struktūroje. Baigęs mokslus, buvo paskirtas aviacijos teorijos instruktoriumi, mokomosios oro eskadrilės vadu, o galiausiai – karo aviacijos viršininku (1935). Jam vadovaujant, lietuviškos oro pajėgos pasiekė daugelio šioje srityje pirmaujančių Europos valstybių lygį.
Nuo 1925 iki 1939 m. sukurti ir pagaminti 66 ANBO lėktuvai, kurių kiekvieną prototipą A. Gustaitis skrydžiui išbandydavo pats pirmas, nenorėdamas kitiems sukelti rizikos.
LIETUVOS AVIACIJOS MUZIEJUS savo fonduose saugo ir dalinasi gražiausiais ANBO serijos lėktuvų vaizdais.
Informacija ruošė LAM muziejininkas-gidas Vadims Gracovs
Tekstas skelbtas 2021 m. sausio 20 d. Kaunas pilnas kultūros rubrikoje #muziejaustrečiadienis